Het Koningskoppel van de wereldwijde music scene staat deze week twee avonden in Amsterdam tijdens de On The Run II Worldtour. Dat de muziek en performance van Jay-Z en Beyoncé tot de absolute wereldtop behoort, mag geen verrassing wezen, maar wist je ook dat ze een belangrijke boodschap voor je hebben?

King Jay & Queen Bey

Jay-Z en Beyoncé zijn muzikaal gezien al decennia lang voorlopers in hiphop en popmuziek. Hij is beroemd om zijn rake lyrics en wordt gezien als de koning van de flow. Zij wordt alom geprezen om haar ongeëvenaarde stem, indrukwekkende danskwaliteiten en intense performances.

Het aantal verkochte albums en gestreamde liedjes moet inmiddels in de miljarden lopen, en samen zijn ze goed voor 43 Grammy’s en 137 -nominaties. Om over alle andere gewonnen prijzen nog maar te zwijgen.

Ook verzorgde Bey maar liefst 2 keer de prestigieuze Super Bowl halftime show en was ze de eerste Afro-Amerikaanse, vrouwelijke headliner op het Amerikaanse Coachella. Dit was zo’n bijzonder optreden, dat het festival na afloop werd omgedoopt tot ‘Beychella’.

Business imperium

Maar ze staan niet alleen muzikaal aan de top, ook hebben ze in de afgelopen decennia een indrukwekkend business imperium opgebouwd. Van eigen platenlabels, streaming dienst Tidal, management companies en clubs, tot kledinglijnen, een beauty bedrijf, parfumlijnen en nog vele andere ondernemingen. Samen zouden Jay en Bey een vermogen van zo’n $1,16 miljard op hun naam hebben staan.

The Carters for President

Politiek hebben Mr. en Mrs. Carter ook hun steentje bijgedragen. Ze haalden $4 miljoen op in fundrasers voor Barack Obama, traden op tijdens zijn inauguratie en steunden later ook de campagne van Hillary Clinton.

Dit jaar tijdens de Grammy-uitreiking suggereerde collega-rapper Kendrick Lamar tijdens zijn acceptatie speech: “Jay for president” – wellicht wordt dit ooit nog weleens werkelijkheid.

Maatschappelijke impact

Maar misschien nog wel de grootste impact heeft het koppel gehad op persoonlijk niveau; op het (zelf)beeld van hele generaties Amerikanen én muziekliefhebbers over de hele wereld.

Jay-Z is de personificatie van de American Dream door als kind van de getto een pionier in de West Coast hiphop te worden en uit te groeien tot één van de meest succesvolle Amerikaanse ondernemers allertijden.

Bey inspireerde al in haar tienerjaren als Destiny’s Child-frontvrouw leeftijdgenoten om sterke ‘Independent Women’ te worden. Aan het begin van haar solocarrière ging ze hierin een stap verder door zichzelf met haar alter-ego Sasha Fierce te laten zien als zelfverzekerde wereldvrouw. En met het meest recente album Lemonade ontpopt ze zich tot impactvolle Black Lives Matter-activist.

Een unieke combinatie

Meestal bereikt authentieke ‘credible’ muziek alleen bepaalde niches muziekliefhebbers en worden boodschappen van mainstream muziek niet door de massa opgepikt. Koningskoppel Carter doorbreekt dit door hun betekenisvolle boodschappen op een credible manier te verpakken en tóch een groot publiek te inspireren; een unicum.

Maar wie zijn Jay en Bey eigenlijk? En welke boodschap willen ze uitdragen? Het staat allemaal beschreven in hun lyrics. Een portret van de koning en koningin van de huidige muziekwereld in 5 liedjes.

5. You Must Love Me – Jay-Z (1997) / Hard Knock Life (Ghetto Anthem) – Jay-Z (1998)

Shawn Corey Carter werd op 4 december 1969 geboren in New York. Hij groeide op in ‘Marcy Projects’, een achterstandswijk van Brooklyn. Zijn heroïneverslaafde vader verliet het gezin toen Shawn nog maar 11 jaar oud was, waardoor het gezin Carter het economisch zwaar had.

Het leven in de getto was hard en hij raakte op het foute pad; hij ging dealen in crack cocaïne. In You Must Love Me beschrijft hij hoe hij zijn eigen broer in de schouder schiet omdat die juwelen van hem wilde stelen. Hij was toen nog maar 12 jaar oud.

Saw the devil in your eyes
High off more than weed
Confused I just closed
My young eyes and squeezed <gunshot>
What a sound
Opened my eyes just in time
To see ya stumbling to the ground
You Must Love Me – Jay Z

Jay begon al jong met rappen en was hiermee in zijn eigen buurt wereldberoemd. Toch wilde in eerste instantie geen enkel label hem een platencontract aanbieden. Hij verkocht de eerste cd’s vanuit de achterbak van zijn auto en dat was het begin van het label dat hij samen met twee vrienden oprichtte: Roc-A-Fella Records.

De eerste grote hit die hij scoorde was Hard Knock Life (Ghetto Anthem), een liedje waarin hij zijn heftige jeugd en grote ambities beschrijft:

From standin’ on the corners, boppin’
To drivin’ some of the hottest cars New York has ever seen
For droppin’ some of the hottest verses rap has ever heard
From the dope spot, with the smoke Glock
Fleein’ the murder scene, you know me well
From nightmares of a lonely cell, my only hell
But since when y’all niggas know me to fail? Fuck naw

Where all my niggas with the rubber grips bust shots
And if you with me, mama, rub on your tits, and what-not
I’m from the school of the hard knocks, you must not
Let outsiders violate our blocks and my plot
Let’s stick up the world and split it 50/50, uh-huh
Let’s take the dough and stay real jiggy, uh-huh
And sip the Cris’ and get pissy-pissy
Flow infinitely like the memory of my nigga Biggie, baby!
You know it’s hell when I come through
The life and times of Shawn Carter, nigga, Volume 2
Y’all niggas get ready!

It’s the hard knock life for us
It’s the hard knock life for us
Instead of treated, we get tricked
Instead of kisses, we get kicked
It’s the hard knock life!
Hard Knock Life (Ghetto Anthem) – Jay-Z 

Dit liedje was de eerste van een lange reeks internationale hits. 

4. Independent Woman Part 1 – Destiny’s Child (2001)

Terwijl Jay zijn weg door de concrete jungle van New York baande, werd in 1981 in Houston, Texas Beyoncé Giselle Knowles geboren. Als dochter van een sales manager en eigenaresse van een kapsalon groeide zij in haar hogere middenklasse gezin heel wat comfortabeler op dan Jay.

Al op jonge leeftijd maakte ze indruk tijdens talentenjachten en toen ze 8 was, werd ze met Kelly Rowland en LaTavia Roberson in een groepje genaamd Girl’s Tyme geplaatst. Ze deden mee aan een nationale TV show, maar wonnen niet. In 1995 besloot Mathew Knowles, de vader van Beyoncé, zijn baan op te zeggen om de groep te gaan managen.

Ze veranderden hun naam naar Destiny’s Child en scoorden in 1998 hun eerste grote hit met No No No. De samenstelling van de groep veranderde een aantal keer, maar in de hoogtijdagen bestond de meidengroep uit Beyoncé, Kelly en Michelle Williams.

Destiny’s Child was jarenlang razend populair en scoorde over de hele wereld hits met liedjes als Say My Name, Bootylicious en Survivor. Allemaal krachtige popliedjes over girl power. Een goed voorbeeld van de besproken thema’s in hun repertoire is het liedje Independent Women Part 1 – welke verscheen op de soundtrack van Charlie’s Angels.

Question; tell me what you think about me
I buy my own diamonds and I buy my own rings
Only ring your celly when I’m feelin lonely

When it’s all over please get up and leave
Question; tell me how you feel about this
Try to control me boy, you get dismissed
Pay my own car note and I pay my own bills
Always 50/50 in relationships

The shoes on my feet
I bought it
The clothes I’m wearing
I bought it
The rock I’m rocking
I bought it
Cause I depend on me
If I want it

(…)

All the women, who are independent
Throw your hands up at me
All the honeys, who making money
Throw your hands up at me
All the mommas, who profit dollars
Throw your hands up at me
All the ladies, who truly feel me
Throw your hands up at me
Independent Woman Part 1 – Destiny’s Child

In 2001 en 2002 nam Bey verschillen acteerrollen aan in films en Tv-series en bracht ze een aantal singles voor de soundtracks uit.

Haar eerste ‘echte’ solo-single verscheen in 2002: ’03 Bonnie & Clyde, samen met niemand minder dan.. Jay-Z. Het liedje markeert het begin van haar succesvolle solocarrière én hun relatie. 

3. Crazy In Love – Beyoncé feat. Jay-Z (2003)

‘03 Bonnie & Clyde bracht de geruchtenmachine over een mogelijke relatie tussen het muzikale koppel hard op gang, maar in latere interviews geven ze aan al sinds 2000 te daten.

De relatie werd pas officieel bekend in 2004, maar we kunnen er vanuit gaan de in 2003 verschenen samenwerking Crazy In Love behoorlijk autobiografisch is..

[Jay Z]
It’s history in the making
Part two, it’s so crazy right now

[Beyoncé]
I look and stare so deep in your eyes
I touch on you more and more every time
When you leave I’m begging you not to go
Call your name two or three times in a row
Such a funny thing for me to try to explain
How I’m feeling and my pride is the one to blame
Cause I know I don’t understand
Just how your love can do what no one else can

Got me looking so crazy right now
Your love’s got me looking so crazy right now (your love)
Crazy In Love – Beyoncé feat. Jay-Z

In 2008 trouwt het stel in besloten kring en op de MTV VMAs van 2011 maken ze bekend dat ze in blijde verwachting zijn van een dochtertje. Blue Ivy werd een aantal maanden later geboren en in 2017 wordt het gezin uitgebreid met tweeling Rumi en Sir.

2. Sorry – Beyoncé (2016) / 4:44 / Family Feud – Jay-Z (2017)

Toch gaat hun relatie niet altijd over rozen. Jay-Z gaat vreemd en dat gaat Beyoncé niet in de koude kleren zitten. Normaal gesproken houden ze hun privéleven graag privé, maar in dit geval zijn ze beiden erg open in hun lyrics.

In april 2016 brengt Beyoncé het visual album Lemonade uit; 12 tracks met bijbehorende (indrukwekkende!) video’s over het ontdekken, verwerken en vergeven van het vreemdgaan van Jay-Z.

Elk liedje vormt een hoofdstuk in dit heftige proces en bespreekt een ander thema: intuition, denial, anger, apathy, emptiness, accountability, reformation, forgiveness, resurrection, hope, redemption en formation.

Sorry, not sorry
Het liedje Sorry symboliseert de apathische fase. Inmiddels is Bey gevoelloos geworden voor alles wat er gebeurd is en Jay hoeft niet te verwachten dat ze zijn excuses aanvaardt. Sorry, not sorry.

Sorry, I ain’t sorry
Sorry, I ain’t sorry
I ain’t sorry, nigga, nah

(…)

Middle fingers up, put them hands high
Wave it in his face, tell him, boy, bye
Tell him, boy, bye, boy, bye, middle fingers up
I ain’t thinking ‘bout you

In dit liedje neemt ze compleet de controle over haar (gevoels)leven terug.

Now you want to say you’re sorry
Now you want to call me crying

Now you gotta see me wilding
Now I’m the one that’s lying
And I don’t feel bad about it
It’s exactly what you get
Stop interrupting my grinding
(You interrupting my grinding)
I ain’t thinking ‘bout you

Met ‘grinding’ zou ze niet alleen doelen op sexy dansmoves in de club, maar ook op hard werken totdat ze voor elkaar heeft wat ze wil bereiken. In Formation gebruikt ze dit woord ook in deze context: “I dream it, I work hard, I grind ‘til I own it”.

Ze besluit Sorry met:

He only want me when I’m not there
He better call Becky with the good hair
Sorry – Beyoncé

Becky with the good hair
Er wordt flink gespeculeerd over wie ‘Becky with the good hair’ zou zijn. Al meer dan een decennium wordt er geroddeld over mogelijke maîtresses van Jay-Z; met zangeres Rita Ora, Tv-ster Casey Cohen en Belgische schone Claudia Scheelan zou hij buiten het spreekwoordelijke potje hebben gepiest.

In de Afro-Amerikaanse gemeenschap wordt een ‘standaard’ blank meisje dat geobsedeerd is door Starbucks, Uggs en de wens voor een grotere kont, vaak een ‘Becky’ genoemd. Dat zou op elk van deze dames van toepassing kunnen zijn.

Maar als fashion designer Rachel Roy een paar uur na het verschijnen van Lemonade een post op Instagram plaatst met het bijschrift “Good Hair, don’t care” wordt zij massaal als grote inspiratie voor het album aangewezen. Wie het ook moge zijn, Jay laat in zijn openhartige excuus-album 4:44 weten dat het klaar is met Becky.

Hova door het stof
In titeltrack 4:44 geeft Hova een zeer openhartig kijkje in zijn relatie met Beyoncé en trekt volledig het boetekleed aan. In het eerste couplet zingt hij over de miskraam die Bey had voordat Blue Ivy geboren werd en zijn afwezigheid rondom deze gebeurtenis.

I seen the innocence leave your eyes
I still mourn this death and
I apologize for all the stillborns cause I wasn’t present
Your body wouldn’t accept it

Hij biedt zijn excuses aan en deelt wat voor hem écht waarde heeft in het leven:

I apologize, our love was one for the ages and I contained us
And all this ratchet shit and we more expansive
Not meant to cry and die alone in these mansions
Or sleep with our back turned
We supposed to vacay ‘til our backs burn

Hij heeft spijt en vindt zichzelf incapabel in de liefde..

I never wanted another woman to know
Something about me that you didn’t know
I promised, I cried, I couldn’t hold
I suck at love, I think I need a do-over
I will be emotionally available if I invited you over

En vraagt zich af of hij haar voor altijd kwijt is..

I stew over, what if you over my shit?
4:44 – Jay-Z

In het liedje Family Feud kun je lezen dat hij in ieder geval de intentie heeft om nooit meer vreemd te gaan..

Yeah, I’ll fuck up a good thing if you let me
Let me alone, Becky
A man that don’t take care his family can’t be rich
Family Feud – Jay-Z feat. Beyoncé

Op Lemonade laat Bey uiteindelijk weten dat ze hem heeft vergeven. Je kunt de conclusie trekken dat hun liefde alles overwint, wat mooi verwoord is in make-up-seks-liedje All Night:

I’ve seen your scars en kissed your crime

Maar wat de echte houdbaarheidsdatum van deze relatie is, kan alleen de toekomst uitwijzen..

Vuile was
Boze tongen zeggen dat het buiten hangen van de vuile was door Mr. en Mrs. Carter een commerciële zet is; ze zouden na al die jaren succes steeds verder moeten gaan om aan de top te blijven.

Daar valt tegen in te brengen dat ze waarschijnlijk weinig keus hebben, elke stap die het koppel zet, wordt gevolgd door de media. Op deze manier hebben ze het ten minste zelf in de hand.

Daarnaast wordt Jay juist altijd geprezen om de authenticiteit van zijn lyrics en was het punt dat Bey met Lemonade wilde maken lang niet zo sterk geweest als ze niet had beschreven hoe haar rock bottom-landing eruit zag.

Als je het hele visual album bekijkt, is niet alleen de rode draad van het ontdekken tot het vergeven van het vreemdgaan-verhaal indrukwekkend, maar juist het detailniveau waarmee ze het beschrijft. Ze neemt ons meer door een ontzettend diep dal en herrijst stap voor stap als ijzersterke fenix uit de as van haar zwaar aangedane relatie. Deze vlucht was een stuk minder hoog geweest als wij de brand niet hadden mogen aanschouwen.

Maar de boodschap van Lemonade staat voor meer dan alleen Beyoncé’s persoonlijke ontwikkeling en verwerking van dit relationele leed. Voor het eerst in haar carrière, neemt Queen Bey een duidelijk standpunt in een maatschappelijk thema in. Dit komt duidelijk naar voren in Freedom – een ijzersterk strijdlied met Pulitzer-prijs-winnaar lyrical activist Kendrick Lamar – en in het sluitstuk van het album Formation.

1. Formation – Beyoncé & Mike WiLL Made-It (Lemonade, 2015)

Eerder werd Beyoncé nog bekritiseerd vanwege het uitblijven van inmenging tijdens de opkomst van de Black Lives Matter beweging. BLM is een organisatie die zich inzet tegen politiegeweld, racial profiling en over-bestraffing van Afro-Amerikanen in het rechtssystem.

Haar reactie bleek een kwestie van tijd. Bey zou Bey niet zijn, als ze zo’n belangrijk thema niet meteen met de grootst mogelijke impact zou aansnijden. Ze spreekt zich er niet over uit in een interview of tweet, maar dropt een goed doordachte, met symboliek doordrenkte culturele bom; Formation.

BLMs lijflied 
Midden in de Black History Month, waarin streaming dienst Tidal van manlief $1,5 miljoen doneerde aan de Black Lives Matter beweging, brengt ze de video van Formation uit. Precies een dag voordat ze het live uitvoert tijdens de 50e Super Bowl Halftime Show.

Meer dan 112 miljoen kijkers zijn getuige van het duidelijke statement en direct wordt Formation één van de lijfliederen van de BLM-beweging. Queen Bey wordt het boegbeeld.

Keiharde kritiek & persoonlijke trots
Hoe ze haar punt duidelijk maakt? Enerzijds door expliciete symbolen van strijd en kritiek op de huidige maatschappij te laten zien, anderzijds door heel impliciet de trots op haar eigen geschiedenis en roots uit te spreken.

Een paar voorbeelden van de expliciete strijdlustige en kritische uitingen:

  • Tijdens het Super Bowl optreden wordt Bey bijgestaan door een ‘leger’ van donkere danseressen, allemaal met Afro-haar en een baret. Ze vormen een pijl en vervolgens een X; verwijzend naar Malcolm X en de Black Panther beweging;
  • In de videoclip, welke is opgenomen in New Orleans, zit Beyoncé op een drijvende politieauto. De overstroomde buurt is beeld dat veelvuldig te zien was na de verwoestingen door orkaan Katrina. Bey zinkt langzaam tot ze aan het einde van het liedje volledig onder water is;
  • Ook bevat de clip een duidelijke verwijzing naar het politiegeweld. Een jongetje in een hoodie steekt zijn armen in de lucht, waarna een volledig politiekordon zijn beweging kopieert. Voor wie de boodschap nog niet begrepen heeft, volgt een shot van een muur met in graffiti de tekst: ‘Stop shooting us’.

Spot-on lyrics
Maar ook de lyrics staan bol van verwijzingen. De intro is een sample uit een video van YouTube persoonlijkheid Messy Mya. Messy kwam uit New Orleans en maakte video’s over zijn buurt. In 2010 werd hij vermoord toen hij onderweg was van de babyshower van zijn ongeboren kind. In deze video hoor je hem zeggen:

What happened at the New Wil’ins?

Met New Wil’ins doelt hij op New Orleans.

In de hierop volgende lyrics zien we hoe Bey de trots op haar verleden uitspreekt. Dit doet ze in de eerste plaats door korte metten te maken met de kritiek die ze over zich heen heeft gekregen.

Y’all haters corny with that Illuminati mess

De Illuminati is een geheim genootschap dat is opgericht in de 18e eeuw om de leer van de Verlichting te beschermen. Bey en Jay worden ervan verdacht hier onderdeel van uit te maken.

Paparazzi, catch my fly and my cocky fresh
I’m so reckless when I rock my Givenchy dress (stylin’)

Ze legt de paparazzi het zwijgen toe door er flawless uit te zien en zich te gedragen zoals zij wil; roekeloos.

In het liedje Public Service Announcement van Jay, zegt hij “Got the hottest chick in the game wearin’ my chain” – doelend op zijn Roc-A-Fella ketting. Maar Bey is in charge hier, ze draait het om:

I’m so possessive so I rock his Roc necklaces

En dan verwijst ze naar haar roots:

My daddy Alabama, momma Louisiana
You mix that Negro with that Creole, make a Texas bama

Haar vader is een Afro-Amerikaan uit Alabama, haar moeder komt uit Lousiana. Ze is gedeeltelijk Frans-Canadees, wat in Louisiana Creools wordt genoemd en vroeger ook andere als ander ras dan blank of zwart werd beschouwd.

Een ‘bama’ is een geuzennaam voor zuidelijke Afro-Amerikanen uit de arbeidersklasse die het in het Noorden probeerden te maken tijdens de Great Migration. Ze draagt deze naam met trots.

I like my baby heir with baby hair and afros

In 2014 is er een online petitie gestart die het koppel zou moeten aansporen om het haar van baby Blue Ivy beter te kammen. Bey anwoordt hierop door te zeggen dat ze houdt van het haar van haar ‘baby heir’ (erfgenaam van de Carter-dynastie).

I like my negro nose with Jackson Five nostrils

Ook ging er in 2013 een roddel dat Bey, net als Michael Jackson, een nose-job zou hebben gehad, hier is dus niets van waar.

Earned all this money, but they never take the country out me
I got hot sauce in my bag, swag

Hoe rijk ze ook geworden is, Bey zal nooit vergeten waar ze vandaan komt. Zoals een echte Zuidelijke Amerikaanse betaamt, heeft ze altijd hete saus in haar tas om haar eten een beetje op te spicen. 

In het refrein volgen de écht motiverende woorden:

I see it, I want it, I stunt, yellow bone it

‘Yellow bone it’ verwijst naar de beschuldiging die ze eerder kreeg dat ze haar huid gebleekt zou hebben. Ze is trots op de (lichtere) geelkleurige tint die haar huid van nature heeft.

I dream it, I work hard, I grind ‘til I own it
I twirl on them haters, albino alligators
El Camino with the seat low, sippin’ Cuervo with no chaser

Bey neemt de controle, wat haar ook overkomt. Ze gaat compleet haar eigen weg:

Sometimes I go off (I go off), I go hard (I go hard)
Get what’s mine (take what’s mine), I’m a star (I’m a star)
Cause I slay (slay), I slay (hey), I slay (okay), I slay (okay)
All day (okay), I slay (okay), I slay (okay), I slay (okay)
We gon’ slay (slay), gon’ slay (okay), we slay (okay), I slay (okay)
I slay (okay), okay (okay), I slay (okay), okay, okay, okay, okay

‘Slay’ kun je interpreteren als iets fantastisch bereiken, iets veroveren, iets domineren.

Okay, okay, ladies, now let’s get in formation, ‘cause I slay
Okay, ladies, now let’s get in formation, ‘cause I slay
Prove to me you got some coordination, ‘cause I slay
Slay trick, or you get eliminated

Hoe ze dit allemaal bereikt? Door met haar Afro-Amerikaanse sisters de krachten te bundelen. Dit past perfect in de Black Lives Matter filosofie, waarin vrouwen een prominente rol spelen.

Naar aanleiding van Formation werd #blackgirlmagic veel gebruikt om prestaties van sterke donkere vrouwen te vieren.

Ze eindigt de bridge met:

You know you that bitch when you cause all this conversation
Always stay gracious, best revenge is your paper
Formation – Beyoncé

Bam! Dit is duidelijke taal! Impactvol, maar gracieus zoals altijd..

History in the making

Ben jij er aanstaande dinsdag of woensdag bij tijdens de OTR II Tour? Geniet van de (ongetwijfeld) sensationele show! Hopelijk helpt bovenstaande je iets beter te begrijpen wat dit koningskoppel écht bijzonder maakt. Mr. en Mrs. Carter overdrijven niet als ze zeggen ‘It’s history in the making’.

Verder lezen

Benieuwd naar het verhaal achter APESHIT en hetgloednieuwe album Everything Is Love? We zochten het uit in APESHIT is the shit – en wel hierom. Ook schreven we eerder over Beyoncé’s Lemonade; over Daddy’s Lessons lees je in Dit leerde Beyoncé van haar vader en Freedom met Kendrick Lamar behandelden we in Let Queen Bey rule. Of benieuwd naar hoe Bey reageert als ze een blauwtje loopt? Of werk liedje van haar een Burn-out Burner is? Check de links!

Volg ons

Like ons op FacebookInstagram of schrijf je in voor de maandelijkse News Flash(No worries, no spam! 😇)


Hard Knock Life is written by: Shawn C Carter / Martin Charnin / Mark James / Charles Strouse © Sony/ATV Music Publishing LLC, Warner/Chappell Music, Inc
– Independent Women Part II is written by Mark Rooney / Samuel Barnes / Jean Olivier / Beyonce Knowles © Sony/ATV Music Publishing LLC, Warner/Chappell Music, Inc
– Crazy In Love is written by Rich Harrison / Shawn Carter / Beyonce Knowles / Eugene Records © Sony/ATV Music Publishing LLC, Warner/Chappell Music, Inc
– Sorry is written by Wynter Gordon, Beyoncé & MeLo-X
– 4:44 is written by Kanan Keeney, No I.D. & JAY-Z
– Family Fued is written by JAY-Z, Beyoncé & No I.D.
– Formation is written by Asheton Hogan / Beyonce Knowles / Khalif Brown / Michael Williams © Warner/Chappell Music, Inc