Als je catchy hits als Pompeii, Good Grief en Happier voorbij hoort komen, zou je misschien verwachten dat de Britse band Bastille luchtige en misschien wel oppervlakkige muziek maakt. Maar niets is minder waar! Wie goed naar de lyrics luistert, hoort dat het super slimme liedjes zijn die op een creatieve manier wereldpolitiek, klassieke mythologie en legendarische films bespreken.
Ga jij dit weekend naar de Still Avoiding Tomorrow Tour in het Sportpaleis in Antwerpen of de Ziggo Dome in Amsterdam? Bereid je tot in de puntjes voor met dit lijstje – het zou me niets verbazen als je hierna nooit meer hetzelfde naar de muziek van Bastille luistert..
Bastille facts
- De Londense band Bastille werd in 2010 opgericht door zanger/frontman Dan Smith, in eerste instantie als soloproject. Later vroeg hij drummer Chris ‘Woody’ Wood, toetsenist Kyle Simmons en bassist/gitarist Will Farquarson erbij;
- De naam Bastille is ontleend aan de Franse nationale feestdag Quatorze Juillet, de dag waarop de bestorming van de Bastille wordt gevierd. 14 juli is namelijk ook de verjaardag van Dan;
- Begin 2013 brak de band internationaal door met Pompeii en scoorde vervolgens hits met liedjes als Good Grief, Things We Lost In The Fire, Happier (met Marshmello) en Grip (met Seeb). Wereldwijd verkochten ze meer van 4 miljoen albums en 11 miljoen singles;
- Ook bracht Bastille 4 mixtapes, genaamd Other People’s Heartache (Pt. I-IV), uit. Deze bevatten voornamelijk covers en de band werkte hiervoor samen met artiesten als Craig David, Jacob Banks en James Arthur;
- Bastille is in de afgelopen jaren genomineerd voor vele awards (waaronder een Grammy voor Best New Artist) en nam onder andere een Brit Award en twee NME Awards mee naar huis.
Bastille’s boodschap
Oprichter Dan schrijft de songteksten van Bastille en deze kunnen wat mij betreft getypeerd worden als ‘rijk’. Ze zijn slim, gelaagd en bevatten een zeer uiteenlopende thema’s. Anders dan die van veel van zijn collega-artiesten, zijn veel van de teksten van Bastille niet per se autobiografisch. Dan zegt hierover in een persbericht:
“There’s a lot that’s really personal in the songs, but I’m not interested in diarising my life — I want to explore stories and ideas that are way more interesting to me.”
Hij haalt zijn inspiratie uit het nieuws en de wereld om hem heen, maar ook uit Griekse mythologie, klassiekers van Shakespeare en films van bijvoorbeeld David Lynch. Ook beschrijft hij een persoonlijke, innerlijke wereld op een beeldende manier. De boodschappen zijn vaak veel donkerder dan de upbeat sound doet vermoeden.
We bespreken 5 liedjes die (naar mijn idee) representatief zijn voor het repertoire van Bastille. Sit back & laat je verrassen!
5. Pompeii – Bastille (Bad Blood, 2013)
Over het thema van debuutalbum Bad Blood zegt Dan in een interview met MetroLyrics:
“I think a lot of the songs on the album are kind of a big mash of things I’ve been reading or thinking about.”
En dat is inderdaad terug te lezen in de lyrics. Titeltrack Bad Blood beschrijft een bitterzoet einde van een vriendschap, Laura Palmer gaat over de tv-serie Twin Peaks, Icarus en Daniel In The Den zijn geïnspireerd op verhalen uit Griekse mythologie en de Bijbel.
Voor doorbraak-hit Pompeii is Dan het tragische verhaal over de verwoesting van de gelijknamige Romeinse stad ingedoken. Hij kwam in een boek een foto tegen van mensen die in de Romeinse stad overspoeld waren met het vulkanische as.
In een interview met Radio X zegt hij hierover:
“(…) it’s just such a kind of dark powerful image, and it got me thinking about how boring it must have been emotionally after the event. To be sort of stuck in that same position for hundreds and hundreds of years.”
Het liedje beschrijft dan ook een denkbeeldige conversatie tussen twee slachtoffers:
I was left to my own devices
Many days fell away with nothing to show
And the walls kept tumbling down in the city that we love
Great clouds roll over the hills, bringing darkness from above
But if you close your eyes
Does it almost feel like nothing changed at all?
And if you close your eyes
Does it almost feel like you’ve been here before?
How am I going to be an optimist about this?
Pompeii – Bastille
Een mooi voorbeeld van hoe creatief en historisch onderlegd de lyrics van Bastille kunnen zijn.
Mocht je dit liedje komend weekend hard willen meezingen in de Ziggo Dome of het Sportpaleis; je hebt het dus over het stoffelijk overschot van twee Romeinen.
4. Good Grief – Bastille (Wild World, 2016)
In 2016 verschijnt het tweede album Wild World, waarin Dan reflecteert op de roerige politieke situatie waarin de wereld op dat moment verkeert.
The Currents gaat bijvoorbeeld over het gevaar van haat zaaiende en discriminerende opmerkingen die politici als Donald Trump en Brexit-voorvechter Nigel Farage maken. In de track Warmth beschrijft hij het gevoel dat je wil vluchten naar iemand van wie je houdt, nadat je ondergedompeld wordt in het verwarrende en bizarre nieuws.
Maar ook laat Dan zich op dit album inspireren door verhalen van anderen. Send Them Off! is een referentie naar het toneelstuk Othello van Shakespeare, er wordt gespeculeerd dat Lethargy geïnspireerd is op David Bowie en Four Walls is geschreven nadat Dan het boek In Cold Blood van Truman Capote las.
In dit lijstje heb ik ervoor gekozen om Good Grief te bespreken. Het is een mooi voorbeeld van de doordachtheid en gelaagdheid van de lyrics van Bastille.
Je zou het misschien niet meteen verwachten, maar het vrolijk klinkende Good Grief gaat over verlies; over het doorgaan na een break-up of oppakken van je leven na het overlijden van een dierbare. In een persbericht zegt Dan hierover:
“[Good Grief is] about loss, grief and trying to get on with your life. It maps the chaotic process from the denial, through the drinking and dancing at a funeral and to the startling feeling of memories being triggered in everyday life.”
Dit zie je goed terug in de volgende tekst:
Caught off guard by your favourite song
Oh I’ll be dancing at a funeral
Dancing at a funeral
Sleeping in the clothes you love
It’s such a shame we had to see them burn
Shame we had to see them burn
What’s gonna be left of the world if you’re not in it?
What’s gonna be left of the world, oh
Every minute and every hour
I miss you, I miss you, I miss you more
Every stumble and each misfire
I miss you, I miss you, I miss you more
Good Grief – Bastille
Een rake optekening van de rollercoaster aan emoties die je beleeft als je met verlies of rouw te maken krijgt!
3. World Gone Mad – Bastille (Bright: The Album, 2017)
Voor de Netflix film Bright schreef Dan World Gone Mad. Het slaat niet alleen op deze ‘urban fantasy crime film’, het is ook een blik op de huidige maatschappij. In een interview met Billboard zegt Dan hierover:
“We live in a time where the world is as on its head as [in] the film.”
En dat ziet er behoorlijk donker uit:
So this is where we are
It’s not where we had wanted to be
If half the world’s gone mad
The other half just don’t care, you see
Maar je moet de Britten ook niet onderschatten:
You don’t want to f*ck with us
British to the very last
Hij beschrijft het gevoel dat velen gehad moeten hebben na de vele terroristische aanslagen die zijn gepleegd:
When it feels like the world’s gone mad
And there’s nothing you can do about it
World Gone Mad – Bastille
Een liedje dat wat mij betreft net zo heftig als verbroederend is.
2. Happier – Marshmello & Bastille (2018)
Eén van de meest succesvolle singles tot nu toe is Happier, een samenwerking met dj Marshmello. De sound is meer elektronisch dan het eerdere repertoire van de band, maar de lyrics zijn onverminderd beeldend.
Marshmello beschrijft de kracht van de tekst wat mij betreft spot on op Twitter:
“When Bastille sent me Happier for the first time, I was taken back. The amount of emotion that you could feel in the lyrics was crazy. As I listened to the song more and more, it reminded me of so many things I’ve been through in my life.
Toxic relationships, letting go of things I didn’t want to, and just situations where happiness came with a sacrifice.”
Wat als je veel van iemand houdt, maar de relatie niet goed voor je is?
Lately, I’ve been, I’ve been thinking
I want you to be happier, I want you to be happier
When the morning comes
When we see what we’ve become
In the cold light of day, we’re a flame in the wind
Not the fire that we’ve begun
Every argument, every word we can’t take back
‘Cause with all that has happened
I think that we both know the way that this story ends
Dat betekent nog niet dat het hoofd en het hart het direct met elkaar eens zijn..
Then only for a minute
I want to change my mind
‘Cause this just don’t feel right to me
I wanna raise your spirits
I want to see you smile but
Know that means I’ll have to leave
Happier – Marshmello & Bastille
Een bitterzoet liedje over een gevoel dat iedereen weleens heeft meegemaakt en heel treffend wordt verwoord door Dan.
1. Quarter Past Midnight – Bastille (Doom Days, 2018/2019)
Quarter Past Midnight is het eerste liedje van het derde album Doom Days dat dit jaar verwacht wordt. In een interview met NME beschrijft Dan het als een “apocalyptic party record”.
Hij vergelijkt hun eerdere album Wild World met het nemen van de blauwe pil uit The Matrix:
“Talking about the world, questioning it, being confused by it. (…) We’ve spent the last year singing songs about how abhorrent we find Donald Trump and Theresa May and people who preach hate and bigotry”
Met het nieuwe album nemen ze de rode pil. Hij licht het als volgt toe:
“It dawned on me that people look to music and art for escapism too, and I wanted to make sure we find the right balance.”
In de lyrics van Quarter Past Midnight kun je het ontsnappen uit de werkelijkheid al duidelijk teruglezen.
It’s a quarter past midnight
And the speakers are blowing
Maar het gaat niet over ongecompliceerd uitgaan, het heeft een diepere boodschap.
Yeah, yeah, We want the bodies on the billboards
Not the lives underneath them
Voor even wil Dan geloven in de perfecte wereld die te zien is in de reclames. Maar hij weet dat de realiteit heel anders is:
Yeah, yeah, yeah, and now we’re crawling up the walls again
And it’s a quarter past twelve
And you said we’d leave this place in dust
And fall from heaven straight through hell
We never know what we have
We never knew what we had
En dat wordt in het refrein nogmaals benadrukt:
We keep on running
Running through a red light
Like we’re trying to burn the night away
Away-way, oh, away-way, oh
Why are we always chasing after something
Like we’re trying to throw our lives away?
Away-way, oh, away-way, oh
Quarter Past Midnight – Bastille
Had jij gedacht dat dit catchy liedje zo’n donkere twist had?
Wow wow wow!
Wat vind jij van de lyrics van Bastille nu je weet waar ze over gaan? Ik ben compleet omvergeblazen door de unieke onderwerpen, de diepgang van de lyrics en de creatieve uitvoering.
Live schijnt de band hier nog een schepje bovenop te doen met indrukwekkende visuals. Ga je dit weekend naar een concert in het Sportpaleis of de Ziggo Dome? Veel plezier, you’re in for a treat!
Nog geen kaartje, maar wil je er wel graag heen? Er zijn nog tickets!
Verder lezen
Heb je nog (lang) geen genoeg van de lyrics van Bastille? Eerder ontdekten we dat Send Them Off! een heel bijzonder liedje over jaloezie is en Grip bleek een perfecte life hack voor party animals zonder ruggengraat..
Volg jij ons al?
ons op Facebook, Instagram of schrijf je in voor de maandelijkse nieuwsbrief! (no worries, no spam !)
Voor de liefhebber
Op zoek naar een mooi cadeau voor een echte Bastille-liefhebber? Of vind je het gewoon leuk om je eigen vinyl-verzameling uit te breiden? Bestel dan de volgende albums op LP:
Volg deze playlist ook op Spotify.
– Pompeii is written by Daniel Smith © Universal Music Publishing Group, 2013.
– Good Grief is written by Daniel Campbell Smith / Mark Blair Crew © Universal Music Publishing Group, Sony/ATV Music Publishing LLC, 2016.
– World Gone Mad is written by Daniel Campbell Smith / Mark Blair Crew © Universal Music Publishing Group, 2017.
– Happier is written by Christopher Comstock / Dan Smith / Steve McCutcheon © Kobalt Music Publishing Ltd., 2018.
– Quarter Past Midnight is written by Daniel Smith / Mark Crew © Sony/ATV Music Publishing LLC, 2018.
[Dit bericht bevat affiliate links]
Recent Comments