Welke rol speelt tijd? Hoe lang blijf je vastzitten in een giftige relatie? Hoe heerlijk is het als er een moment komt waarop je volledig jezelf kunt zijn? En wat vind je ervan dat we leven in een tijd van klimaatproblematiek, wereldleiders die insane te noemen zijn en zogenaamde perfectie op Instagram?

Dit zijn allemaal onderwerpen die de mannen van Kensington bespreken op het nieuwe album Time dat ze afgelopen vrijdag uitbrachten. De songteksten van Nederlands populairste rockband staan erom bekend abstract en multi-interpretabel te zijn en daarom vond ik het extra tof dat ik zanger/gitarist/tekstschrijver Eloi Youssef en drummer Niles Vandenberg het hemd van het lijf mocht vragen over de betekenis van hun liedjes.

Ze vertelden me track by track waar Time over gaat. Laat je verrassen door een persoonlijk, rauw en heel.. menselijk album. 

Voordat we de liedjes van Time gaan bespreken, welke rol speelt muziek in jullie leven?

Niles: “Muziek is altijd een leidraad in mijn leven geweest. Op mijn 3e wilde ik al drummen en daar begon ik echt mee toen ik 6 was. Rond mijn 12e ben ik in bandjes gaan spelen en sinds ik me aansloot bij Kensington zo’n 11 jaar geleden, heeft het natuurlijk écht een grote rol.”

Eloi: “Dat geldt voor mij ook. Daarbij kan de betekenis van muziek voor mij als luisteraar behoorlijk verschillen. Soms zet ik het aan op de achtergrond en is het gewoon ‘aanwezig’. Dan ervaar ik het vrij oppervlakkig. Op andere momenten luister ik goed en kan het echt doordringen tot de kern. Dan zie ik het als een kracht die verschillen tussen mensen kan overstijgen, als een soort universele taal. Tegenwoordig luister ik thuis voornamelijk naar kinderliedjes met mijn dochter en als ik zie hoe zij het ervaart, krijgt het weer een heel andere betekenis.”

Hoe belangrijk zijn lyrics voor jullie?

Niles: “Ik ben eigenlijk pas een paar jaar geleden naar songteksten gaan luisteren en toen merkte ik dat ik erdoor op een heel nieuwe manier door muziek geraakt kon worden.

De muziek van Jeff Buckley kon mij bijvoorbeeld altijd erg ontroeren, de manier waarop hij zong deed iets met me. Toen ik zijn teksten echt ging begrijpen, kregen zijn liedjes ineens een heel andere lading. Soms zelfs veel positiever dan ervoor! Dat vond ik eigenlijk wel apart.”

Eloi: “Ik ben altijd in eerste instantie meer van de melodie geweest. Als een melodie je kan raken, geldt voor mij de regel ‘zorg ervoor dat de tekst niet opvallend slecht is’. Je moet niet afgeleid worden door een tekst die nergens op slaat.

Maar er zit een potentie in songteksten om een extra dimensie aan de ervaring toe te voegen. De manier waarop gezongen wordt en de thematiek van een liedje kunnen het echt bezwerend maken. Mensen zijn vaak geneigd om muren om zich heen te bouwen, maar muziek kan daar dwars doorheen gaan. Ik kreeg ooit een mailtje van iemand die schreef: Ik weet niet wat je hebt gedaan, maar ik voel ineens al mijn emoties en ik weet niet hoe ik dit uit moet zetten. Vertel me wat ik moet doen.’

Muziek kan je precies daar krijgen waar je geen schild meer hebt. Dat verrast mij ook weleens, dan denk ik: Hoe kan dat? Ik had het toch allemaal zo mooi opgebouwd voor mezelf?’”

Dan jullie nieuwe, vijfde studioalbum Time. Ik ben erg benieuwd naar waar de liedjes over gaan. Laten we de songteksten liedje voor liedje bespreken.

1. Bats – Kensington

Eloi: “Bats gaat over twee mensen die veel trauma in een relatie meebrengen en elkaar niet de kans geven om te groeien.”

Ze hebben een rugzakje?

Eloi: “Ja, het bekende rugzakje. Ze willen hun emotionele bagage koste wat het kost beschermen, waardoor er helemaal geen connectie tussen hen kan ontstaan.”

Could I ever speak
Will I ever breach
How can I be enabled
If it’s a calling of the heart you cannot see

 Can’t read a foreign body language
Who am I to teach

You don’t know about growing pains
That were neglected in me
You don’t know about warning signs
Ignored and left at the scene

Indeed I’m known to falling standards
Who am I to preach

(Gone)
But you couldn’t understand
(And I let it)
So I lied again
(Go)
And I wouldn’t let you in
(And I’ll get it)
So you cast another stone
You’ll find it on your own
(If I let it)
I better let it
(Go)

 You will let me down now
Cause you could not lift it
I’ll back down when I cannot stand the weight
We’ll wake up to breaking hearts I know it
Bats – Kensington

Was er een concrete aanleiding voor het schrijven van dit liedje?

Eloi: “Ja, het gaat over dat ik vaak in conflict was met een persoon die moeite had om haar eigen schaduwkant in het licht te zetten. Dat kon situaties behoorlijk ontwrichten.

Maar op een gegeven moment besefte ik me: ik kan nu wel de hele tijd met mijn vinger wijzen, maar bij mij komt ook redelijk wat oud zeer bovendrijven. Misschien is het wel helemaal niet terecht dat ik mezelf in een slachtofferrol zie. Die patronen beschrijf ik in dit liedje.”

Waarom heet het Bats?

Eloi: “Eerlijk gezegd slaat dat nergens op, haha. We gebruiken vaak werktitels voordat er überhaupt iets van tekst is. Bats was zo’n werktitel en daar zijn we zo aan gewend geraakt dat we besloten om het te houden. We vonden het ook gewoon een coole titel en het past goed bij het liedje omdat vleermuizen ‘s nachts leven en alle kanten op gaan.”

2. What Lies Ahead – Kensington

Eloi: “Toen ik mijn dochter kreeg, ging ik ineens nadenken over wat er allemaal mis zou kunnen gaan. Ik was veel bezig met de Wat als..?-vraag. Dat deed me denken aan mijn eigen opvoeding: Hoe doe ik dit anders dan mijn eigen ouders? Wat neem ik mee en wat wil ik absoluut kwijtraken? Wat kan ik niet loslaten omdat het te diep verstrengeld is met mezelf?

In What Lies Ahead lees je enerzijds wat oud zeer van vroeger terug:”

Cold and broken down
It’s all I knew
I let it corner me in
And hide where my tracks lead

 Now I’m waking up
And all I do
Is getting lost in the past
To find where I’d first hear 

That I was never gonna be somebody
That I was never gonna feel light come around
And they rise again as I am told that I should see

“Maar het liedje heeft ook een positieve kant. Het refrein heb ik geschreven voor mijn dochter en dat is eigenlijk de conclusie van mijn gedachtegang; ik zal er alles aan doen om er voor je te zijn en het komt allemaal goed.”

Red now
And to fear what lies ahead now
But I know that I will
Do everything for you again
I will do everything for you again
And I bet now
You will see that I will burn what I don’t need here
And I’ll know it’s alright, alright, alright
What Lies Ahead – Kensington

3. Insane – Kensington

Eloi: “Dit gaat over dezelfde situatie als waar ik het bij Bats over had. Je zit een lastige periode en vraagt je af: wat vind ik hier het aller k*tst aan? Niet per se dat iemand me pijn doet, maar dat ze niet de capaciteit heeft om te begrijpen wat ze aan het doen is. Ze wordt volledig overgenomen door een soort waas.”

A seat on the stand
As you’re causing a row
There to prove again that I am
Just there in both the wrong time and the wrong place

I plead innocent
But you’re dragging me down
Down a road where I know I can’t
Get time to raise up my guard for you, can’t wait

Till I cave 

It’s not the words
Not the fear or the doubt
Not the lack of heart that takes me out
It’s the knowing that you can’t relate
When you’re insane

“Je bent bezig met: hoe kan ik nog een grond vinden waarop we een redelijk gesprek kunnen voeren? Als dat niet meer mogelijk is, komt daar veel frustratie bij kijken. Je wordt overspoeld door het vergif dat iemand steeds weer aan het spuien is.”

 Scenes of distress
They follow me around
Till I lose again and by then
You might be calm but my head will explode
I’m out of moves here
I swallow it down
Like a poison undefined that
Enters my veins like a threat that I can’t shake 

Till I cave
Insane – Kensington

“Deze thematiek is deze dagen ook wel toepasbaar op de politiek. Mensen vragen zich bij iemand als Donald Trump bijvoorbeeld af: Waar zit de helderheid? Waar zit de gegrondheid?

Insane gaat over die grond die weggevallen is, er is geen touw meer aan vast te knopen.” 

4. Uncharted – Kensington

Niles: “Deze heeft Casper geschreven en gaat over dat je in een zwaarbeladen situatie terechtkomt die je niet eerder hebt meegemaakt. Je vraagt je af: hoe kan ik hier nu ineens zijn beland? Het is allemaal zo nieuw en beknellend, dat je gewoon denkt f*ck.”

No one knows just what to say
It’s like we’re in uncharted territory
No one knows the proper way
It’s like the ground has fallen from under me

 And all sensible words
All sensible hearts
Oh where do they go
And why do they leave us now

“Je zou het liefst twee seconden, minuten, uren of dagen terug in de tijd willen omdat je iets bent verloren. Je wil dat het weer wordt zoals het was en kan niet accepteren dat je iets kwijt bent.”

And if I could go back again, I’ll go back again
If the worst is happening how does anything work
Now let me please go back again, I’ll go back again
Uncharted– Kensington

“Dit kan met verlies te maken hebben, maar je kunt het ook op veel andere manieren interpreteren. Het is een zwaar thema, maar ik denk dat iedereen er in zijn leven weleens mee te maken krijgt.”

Casper zegt erover op Twitter:

5. Part Of Me – Kensington

Eloi: “Part Of Me heeft Casper ook geschreven en ik denk dat het dezelfde thematiek heeft als Uncharted. Ergens gaat het over tegen je intuïtie in vechten maar ook weten dat er iets aan zit te komen. Er komen allerlei vragen op bij het maken van keuzes.”

Twijfel?

Eloi: “Ja, twijfel. Wat doe ik hiermee? Wil ik deze kant op of toch de andere? Maar eerlijk gezegd voel ik ook twijfel bij het analyseren van deze songtekst, haha. Dat heb ik niet heel vaak.”

It is a part of me
And it breaks my heart to see
I was a part of you
When no one else could be

It is a part of me
And it breaks my heart to see
It wasn’t all of you
But it takes a lot to leave

I know though whatever what my instincts tell me
I keep on coming back
I know if I’m honest that I can’t see clear
And it’s hard to hear that

 I found the answers in a place I don’t belong
Will I bend
Will I fold
Will I surrender?
Part Of Me – Kensington

Niles: “Als ik naar Part Of Me luister, gaat het voor mij ook over relaties. Ooit maakte je onderdeel uit van mijn leven, nu niet meer. Wat is er gebeurd? Dat hoeft niet per se over een relatie tussen een man en vrouw te gaan, het kan ook over een vriendschap gaan of andere relaties met mensen om je heen.”

Eloi: “Dat lees ik er nu ook wel in ja. Grappig he? Ik heb hem zelf helemaal ingezongen, haha.”

6. Chronos Part 1 & Part 2 – Kensington

Eloi: “Chronos Part 1 gaat over het milieu. Over het uitsterven van diersoorten en het politieke klimaat dat erg destructief is. Ik had eigenlijk nog nooit over dit onderwerp geschreven, maar aangezien het nu zo’n gigantisch probleem is, kon ik geen ander thema bedenken waar ik het liever over wilde hebben. Dit is ook de laatste songtekst die ik heb afgemaakt.”

I’m told that I should not have seen it
I know that I could not obey
Demons line up to fade out our colors
All around

 There’s not a fire that we’re not feeding
There’s not a bribe that we don’t take
Leave it undone and take out our mother
In her own home

 Seen from miles away
No one moved

How did we lead it this far when we knew it was dead from the start?
How can we still disregard when we know that we tore it apart?
Chronos Part 1 – Kensington

“Tijdens het schrijven dacht ik wel: hoe groot wil ik het maken? Maar ineens kreeg ik een soort klik. Het was alsof het nummer al de hele tijd over dit thema ging, maar ik het nog niet wist.”

Beginnen jullie meestal met het schrijven van de muziek en volgt daarna pas de tekst?

Niles: “Ja, altijd. In dit geval hadden we het gitaarmelodietje dat nu te horen is in Chronos Part 2 al en dat vonden we heel vet. Daar wilden we eerst een song van maken, maar dat wilde niet echt lukken. Toen dachten we: wat nou als we het vertalen naar een piano liedje? Dat werd Chronos Part 1.”

Eloi: “Eigenlijk is het ook wel logisch, aangezien we een soort apocalyps beschrijven. We laten zien wat gebeurt nu de ernst van de situatie waarin we leven duidelijk wordt. Dat moet ergens naartoe, er moet een soort een explosie komen. Dat is Chronos Part 2.”

Wat willen jullie met dit liedje bereiken?

Eloi: “We willen er een bepaalde bewustwording mee creëren. We zeggen niet ‘Mensen, eet minder vlees’, maar we willen duidelijk maken dat er een probleem is dat iedereen ziet, maar waar lang niet iedereen er iets aan doet.

Er kan alleen bewustwording zijn als mensen weten waar het over gaat. Dus wat dat betreft is dit interview wel handig.”

Ik las dat ‘Chronos’ een figuur is uit de Griekse mythologie en de personificatie van ‘tijd’.

Eloi: “Klopt, dat was een knipoog naar het concept van het album.”

7. Island – Kensington

Eloi: “Island gaat ook weer over het vastzitten in een relatie en daar écht niet meer willen zijn. Het gaat over hoe je een eiland voor jezelf creëert of een muur optrekt met het idee dat je dan niet geraakt kan worden. Maar dat heeft helemaal geen zin, dat maakt het zelfs alleen maar erger. Je voelt je eenzaam en twijfelt aan jezelf. Je vraagt je af: Wat is nou eigenlijk mijn rol in deze situatie?”

I don’t want to blame
I just want to leave this horrid place the way I came
But here we are again

I don’t want to wait
For another wave to come and rule another day

I don’t want to stay
I just want to wash away this vile and awful taste
But here we are again

Got nothing more to say
Only want to leave it and not seek for it again

And I’ll be an island
And the shore where I stand
Can’t be reached by more than waves
I told my sharks

That I need an island
For I know the violence
And I’ll make the same mistakes
Again
Island – Kensington

Eloi: “Island, Bats, Insane en What Lies Ahead zijn allemaal geïnspireerd op dezelfde situatie, maar belichten de thematiek op een andere manier.”

Niles: “Relatieproblemen.”

Eloi: “Ja, relatieproblemen waar je niet zelf voor kiest. Het is vervelend als iemand telkens weer problemen opzoekt. Je wilt daar niet in meegaan, maar hebt ook geen andere keuze.”

8. Ten Times The Weight – Kensington

Eloi: “Ten Times The Weight heb ik geschreven toen Chris Cornell [leadzanger van de rockbands Soundgarden en Audioslave, red.] net zelfmoord had gepleegd. Het is een ode aan hem. Het gaat over zelfmoord, uitzichtloosheid en een geheim met je meedragen: de enige uitweg die ik nog zie, is de dood.”

Niles: “Het heeft een behoorlijk zware thematiek en ik vind het daardoor best een beknellend liedje. Er zijn mensen die druk van buitenaf, gewicht dat op hun schouders ligt, niet aankunnen. Ze uiten misschien wel dat ze zwaar op de hand zijn, maar worden niet serieus genomen. En zien uiteindelijk geen uitweg meer.

Zelfmoord is vaak een momentopname. Als er in het geval van Chris Cornell 5 minuten eerder iemand bij hem was geweest, dan was het waarschijnlijk niet gebeurd. Dat is erg triest. Iemand als hij lijkt alles te hebben; kinderen en een super carrière. Wat gaat er dan toch in je kop om dat je zoiets doet?

Eloi: “Dat vond ik lastig bij het schrijven van deze tekst. Hoewel ik zelf weet hoe depressie voelt, vond ik het moeilijk om zo ver in de uitzichtloosheid ervan te duiken en een tekst te schrijven die de kern raakt. Wat ik uiteindelijk in de songtekst heb verwoord, heb ik zelf nooit ervaren. Daarvoor moest ik putten uit andermans ervaring.”

Force me to love myself
Ten times the weight
Like a widow weighing down her faith

Force me to find myself
Ten times the haze
On the other side I found my way

No one has to know

That I will go this far
I know it inside as I hold my heart for you
That I will go this far
No one in life who will know
That I will lose it all
Ten Times The Weight – Kensington

Hoe is het als jullie het nu spelen? Ik kan me zo voorstellen dat dit liedje niet vaak op de setlist zal staan als het zoveel met jullie doet.

Eloi: “Het werkt best wel goed live, het is echt wel mooi.”

Maar duik je helemaal in dat gevoel als je het speelt?

Eloi: “Dat is wel het beste ja.”

Dat lijkt me wel heftig..

Niles: “Dat is wel beknellend ja. Maar dan spelen we daarna gewoon weer even een lekker beuknummertje, haha.”

Eloi: “En het werkt ook helend hoor. Deze kant zit in principe in iedereen en dus ook in mij. Op het moment dat je daar letterlijk woorden aan geeft, is het geen geheim meer en krijgt het minder grip op je.”

9. Perfect Family Day – Kensington

Niles: “Perfect Family Day spelen we echt al jaren tijdens shows. We wilden het nooit opnemen, maar deze plaat ging een richting op die paste bij dit liedje en op een gegeven moment zeiden we tegen elkaar: dit is de tijd om hem op te nemen. So we did. Nu ben ik heel erg benieuwd naar waar de tekst over gaat, want dat weet ik zelf ook niet, haha.”

Eloi: “Dat is heel grappig, want deze hebben Casper en ik dus écht lang geleden geschreven. We waren echt nog jonkies. Het opvallende van de teksten die we toen schreven is dat ze ergens best wel maatschappijkritisch zijn.”

Cover up these stains
Keeping up appearances
Jaded smiles remain

Watching fate take place
We’re sulking and we’re stumbling through
Grey and spiteful days

And it hopelessly went wrong
This tiresome masquerade
A perfect family day
Tragically displayed
Perfect Family Day – Kensington

“Die laatste zin ‘A perfect family day tragically displayed’ is wel toepasselijk in de samenleving van nu. Iedereen uit zich op social media op een manier die perfect lijkt te zijn, maar er gaat een grote tragiek schuil achter dat ideaalplaatje. Een tragiek van gezien willen worden en bevestiging krijgen, maar daar nooit kunnen komen. Je kúnt niet tot de diepste kern gezien worden, want je laat die kant van jezelf helemaal niet zien.

Instagram bestond nog niet eens toen we het schreven! En nu is het misschien wel toepasselijker dan ooit, dat is bizar toch?”

10. No Me – Kensington

Eloi: “Waar What Lies Ahead, Insane en Island gaan over vastzitten in een situatie, is No Me een magnum opus dat de vrijheid inleidt; het gaat over losbreken, je vrij voelen. Je innerlijke stem durven toelaten en er helemaal op vertrouwen. Opnieuw kracht vinden in het leven en je ware aard kunnen laten zien.”

There, I’m all alone again
And it seems as though it’s never been so bleak
With the prize still in my hands
I’m led away towards a fate I cannot flee
Broke a bargain on my end
To redefine, cut all the ties that incomplete me

Turn around I know the winds there
And I was blind for all the sights I could have seen
And the crown that I might get here
Won’t prevail against the walls that I can’t breach
Take the reins now in my stead
I’ll move away from all the eyes that cannot see me now
See me now

Hear the raging in my past
Hear the rising of my breath
Far away, as the veil is nearing death and I’ll grieve
But the fire is lit again, it’s slowly burning me within
All the way, as the scene is nearly set, and I’ll see
Butterflies, that are aching me inside
Through the veins, as they cut out all the mess and they won’t rest till I bleed

Then I’m all alone again
And it seems as though it’s never been so sweet
Let me write it all by hand
And I’ll be the one I’m told I cannot be
All the roads that are ahead
Lead away from all the arms that cannot reach me now
Reach me now
No Me – Kensington

“Dit is ook weer geïnspireerd op die situatie waar ik het eerder over had. Ik heb altijd erg de neiging gehad om harmonie te creëren. En als iemand niet goed in z’n vel zit, dan vind ik altijd dat ik daar iets mee moet doen. Maar in No Me breek ik met dat idee: dit is niet mijn verantwoordelijkheid meer.”

Bedankt voor het delen van al deze oprechte en voor veel mensen waarschijnlijk herkenbare verhalen achter jullie nieuwe liedjes. Wat hopen jullie dat mensen uit jullie muziek halen?

Niles: “Ik zou willen dat mensen erdoor geraakt worden, maar niet alleen op een zware manier. Ik hoop dat ze het ook gewoon een vette plaat vinden.”

Eloi: “Voor mij maakt het niet uit op wat voor manier ze erdoor geraakt worden. Of mensen het nou verschrikkelijk vinden of helemaal fantastisch, als er maar iets gebeurt. Dat vind ik het fijnst. Waarom? Omdat we in een behoorlijk apathische tijd leven en mensen helemaal afgevlakt raken van emoties.

We hadden het er aan het begin ook al over; één van de laatste dingen die echt mensen echt tot de kern kan raken en verbinden, is muziek. Het zou zonde zijn om dat ook in te leveren aan de apathie.”

Is dat voor jullie ook de reden om muziek te maken?

Eloi: “Voor mij is dat één van de grootste redenen ja.”

Niles: “Ja, voor mij ook. Maar ik maak ook muziek omdat ik het gewoon leuk vind. Dat is heel simpel, maar volgens mij ook heel belangrijk.”

Met Time kijken jullie naar het verleden en het heden. Hoe hopen jullie dat de toekomst eruitziet? Waar zouden jullie over 5 jaar willen staan?

Eloi: “Goede vraag, geen idee. Kijk, we hebben al zoveel mooie dingen meegemaakt en het is meer dan ooit tijd om in het moment te leven. Waar we 10 tot 15 jaar geleden nog echt dachten aan: waar staan we over een paar jaar? Zijn we nu vooral bezig met: waar staan we nu? Het is belangrijk om te realiseren: nu is nu en dan is dan. Er kan van alles gebeuren.”

Niles: “We gaan gewoon genieten van wat er komen gaat.”

Eloi: “Precies.”

Verder lezen

Benieuwd naar nog veel meer persoonlijke verhalen van artiesten achter hun muziek? Lees de Behind The Track-interviews die ik eerder deed. Bijvoorbeeld die van Keane, Bastille of Bear’s Den!

Volg jij ons al?

👍 ons op FacebookInstagram of schrijf je in voor de maandelijkse nieuwsbrief! (no worries, no spam 😇!)

 


– Bats is written by Eloi Youssef / Casper Starreveld / Niles Vandenberg / Jan Haker © Peermusic Publishing, 2019
– What Lies Ahead, 2019
– Insane, 2019
– Uncharted, 2019
– Part Of Me, 2019
– Chronos Part 1 & Part 2, 2019 
– Island, 2019
– Ten Times The Weight, 2019
– Perfect Family Day, 2019
– No Me, 2019

📸: Rahi Rezvani