Stoer, brutally honest en met veel humor: dat is Pink. Al 19 jaar staat ze aan de muzikale top en omdat ze deze zomer naar Nederland en België komt voor (naar ’t schijnt) 3 weergaloze shows, leek het mij hoog tijd om eens te onderzoeken: waar gaat de muziek van Pink eigenlijk over?

Wie denkt dat haar catchy liedjes geen inhoud hebben, heeft het mis. Pink komt op voor underdogs, bespreekt de ups en downs van haar liefdesleven en voelt Amerikaanse presidenten aan de tand. En er zijn weinig artiesten die zo open, uitgesproken en puur in zijn in hun songteksten. En haar directheid maakt het moeilijk om je er niet door aangesproken te voelen..

Pink wie..?

Alecia Beth Moore, ofwel Pink (of P!nk), werd geboren in 1979 in Doylestown, Pennsylvania. Haar ouders scheidden als ze 9 jaar oud is en van haar 12e tot haar 15e verliest ze zichzelf in het uitgaansleven. Ze handelt in onder meer ecstasy en crystal meth. In 1995 neemt ze een overdosis, waarna ze de drugs nooit meer aanraakt.

Niet lang daarna gaat ze deel uitmaken van girl group Choice, maar dat wordt geen succes. Dan start ze een solocarrière. Haar eerste album Can’t Take Me Home wordt een redelijk succes, maar de R&B-sound die haar label haar heeft opgelegd, past niet bij haar.

Ze benadert haar jeugdheldin Linda Perry, frontvrouw van 4 Non Blondes, om haar te helpen. Samen vinden ze de pop-rock sound die Pink zo wereldberoemd maakt.

In de loop der jaren scoort ze tientallen wereldhits en verkoopt ze miljoenen albums. Ook schrijft ze muziek voor films als The Greatest Showman en Suffrogettes en speelt ze zelf in films als Thanks For Sharing en Charlie’s Angels: Full Throttle.

Daarnaast is haar prijzenkast goed gevuld met onder andere 3 Grammy’s, 7 MTV Video Music Awards en 5 American Music Awards.

Impact

Pink’s persoonlijke- en eerlijke lyrics zijn een belangrijke reden waarom ze zo gewaardeerd wordt. De enorme impact die ze kunnen hebben, ontdekte ze een aantal jaren geleden toen een 13-jarig meisje naar haar toe kwam na een tv-optreden. Ze gaf haar een behoorlijk aangrijpende brief. In een interview met Entertainment Weekly vertelt de zangeres:

“It was literally, ‘My mom just died, my grandfather was raping her, and now he’s raping me. And I want to kill myself, but I don’t because of your music.’ I’m sitting there bawling my eyes out, trying to call Child Services and figure out where this girl is and can I take her with me.”

Maar het meisje is al weg en ze zou haar nooit meer zien. Dit soort emotioneel contact met fans heeft Pink vaker. In een interview met The Guardian vertelt ze hierover:

“I started to realise that when I am the most uncomfortable and the most vulnerable and saying the most honest, shameful shit, that’s what’s getting to somebody else. And I’m basically having therapy and somebody else is getting something from it.”

Ze haalt het beste in haar fans naar boven:

“It’s not just like, ‘Oh my God, Pink, I love your hair!’ And it’s not even ‘I want to be like you.’ It’s ‘I like you because you make me want to be like me’.”

Het was lastig om een keuze te maken uit Pink’s enorme hit-repertoire, maar ik heb 5 (of eigenlijk 6) liedjes gekozen die (wat mij betreft) representatief zijn voor thema’s die ze belangrijk vindt en de unieke manier waarop ze deze onderwerpen bespreekt. Hebben we volgens jou een belangrijke gemist? Laat het weten in een comment!

5. Family Portrait (M!ssundaztood, 2001)

Op nummer 5 het hartverscheurend eerlijke Family Portrait. Het liedje is geïnspireerd op een gedichtje dat Pink schreef toen ze 9 was, vlak nadat haar vader het gezin had verlaten. Ze beschrijft de impact die dat op haar had:

[Verse 1]
Momma please stop crying, I can’t stand the sound
Your pain is painful and it’s tearin’ me down
I hear glasses breaking as I sit up in my bed
I told dad you didn’t mean those nasty things you said

[Verse 2]
You fight about money, ‘bout me and my brother
And this I come home to, this is my shelter
It ain’t easy growing up in World War III
Never knowing what love could be, you’ll see
I don’t want love to destroy me like it has done my family

[Chorus]
Can we work it out? (Can we?) Can we be a family? (Can we?)
I promise I’ll be better (I promise)
Mommy, I’ll do anything (I’ll do anything)

Can we work it out? Can we be a family?
I promise I’ll be better
Daddy, please don’t leave

Family Portrait – Pink

In een interview met Telegraph, zegt ze:

“That was my life. I was a daddy’s girl and I was devastated when he left because my mom and I never really got along.”

Maar tegelijkertijd zegt ze:

“God, what a relief. You spend the first nine years of your life afraid of what’s going to happen in your house and then you just have quiet. I flinch now when people fight. I can’t handle it.”

Wat haar familie ervan vond dat ze de vuile was buiten hing in deze lyrics? Haar moeder was er op z’n zachtst gezegd niet blij mee en returned the favor in een interview met de National Enquirer. Inmiddels hebben de dames het toch weer bijgelegd en schijnen ze erom te kunnen lachen.

4. Stupid Girls (I’m Not Dead, 2006)

Zelfliefde en innerlijke kracht zijn belangrijke thema’s voor Pink. In 2017 wist ze veel mensen te inspireren toen ze de MTV’s Vanguard Award in ontvangst nam op de VMA’s. In haar dankwoord (dat later viral ging) droeg ze de Award op aan haar dochtertje Willow.

Ze vertelde dat haar meisje niet lang daarvoor tegen haar had gezegd ‘I’m the ugliest girl I know. I look like a boy with long hair’. Pink was ontdaan over het zelfbeeld van haar 6 (!) jarige dochter en besloot een PowerPoint-presentatie te maken over androgyne popsterren.

We don’t change,” besloot ze haar dankwoord “We help other people to change, so they can see more kinds of beauty.”

Dit is inderdaad al jaren terug te lezen in haar lyrics. Waar Raise Your Glass en F*ckin’ Perfect vrij letterlijke en bijna traditionele powersongs zijn, pakt Pink het in Stupid Girls anders aan. Hierin heeft ze kritiek op vrouwen die zichzelf dom of overdreven sexy voordoen voor aandacht:

[Verse 1]
Go to Fred Segal, you’ll find them there
Laughing loud so all the little people stare
Looking for a daddy to pay for their champagne
(Dropping names)
What happened to the dream of a girl president?
She’s dancing in the video next to 50 Cent

They travel in packs of two or three
With their itsy-bitsy doggies and their teeny-weeny tees

[Pre-Chorus]
Where, oh where, have the smart people gone?
Oh where, oh where could they be?

[Chorus]
Maybe if I act like that, that guy will call me back
Porno paparazzi girl, I don’t wanna be a stupid girl
Baby, if I act like that, flipping my blonde hair back
Push up my bra like that, I don’t wanna be a stupid girl
Stupid Girls – Pink

Een minder traditionele manier om een bemoedigende boodschap uit te dragen, maar minstens zo inspirerend!

3. Beautiful Trauma (Beautiful Trauma, 2017)

Waar veel artiesten hun liefdesleven liever voor zich houden, is Pink erg open in haar songteksten en in interviews. In 2002 kreeg ze een relatie met motorcrosser Carey Hart. Ze gingen even uit elkaar, maar trouwden uiteindelijk en kregen samen twee kinderen.

Hun relationele ups en downs zijn duidelijk de inspiratie geweest voor veel van Pink’s liedjes; haar twijfels bespreekt ze in Blow Me (One Last Kiss), ze overtuigt (zichzelf) dat het goed met haar gaat in So What (en weet Carey zelfs voor de videoclip te strikken – ondanks dat ze in deze tijd uit elkaar zijn!) en verklaart haar liefde aan hem op geheel eigen wijze in True Love (‘I really hate you so much, I think it must be true love’).

Hun relatie lijkt het best te beschrijven als ‘turbulent’ en Pink lijkt dit samen te vatten in Beautiful Trauma.

[Verse 1]
We were on fire
I slashed your tires

It’s like we burn so bright, we burn out
I made you chase me
I wasn’t that friendly
My love, my drug, we’re fucked up, oh

De eerste twee zinnen zijn geïnspireerd op een voorval tijdens Thanksgiving een aantal jaar geleden. Bij Jimmy Fellon vertelt Pink dat ze de slaapkamer van haar schoonouders in brand zette omdat ze haar sigaret niet goed had gedoofd. Vervolgens kreeg ze zo’n ruzie met Carey, dat ze de banden van zijn auto doorsneed. Ja, echt!

Dan vergelijkt ze hun liefde met drugs; het geeft haar enorme highs maar ook lows. En het is ook nog eens verslavend:

[Pre-Chorus 1]
‘Cause I’ve been on the run so long they can’t find me
You’re waking up to remember I’m pretty
And when the chemicals leave my body
Yeah, they’re gonna find me in a hotel lobby ‘cause
Mmm, tough
Times they keep comin’
All night
Laughin’ and fuckin’
Some days like I’m barely breathin’
After we were high and the love dope died it was you

[Chorus]
The pill I keep takin’
The nightmare I wake in
There’s nothin’, no nothin’, nothin’ but you
My perfect rock bottom
My beautiful trauma

My love, my love, my drug, oh
Beautiful Trauma – Pink

In een interview met The Guardian zegt ze:

“There are moments where I look at [Carey Hart] and he is the most thoughtful, logical, constant … he’s like a rock. He’s a good man. He’s a good dad. He’s just the kind of dad I thought he’d be and then some.

And then I’ll look at him and go: I’ve never liked you. There’s nothing I like about you. We have nothing in common. I don’t like any of the shit you like. I don’t ever wanna see you again.

Then two weeks later I’m like, things are going so good, you guys. Then you’ll go through times when you haven’t had sex in a year. Is this bed death? Is this the end of it? Do I want him? Does he want me? Monogamy is work! But you do the work and it’s good again.”

Hoe stoer dat ze hier zo brutally honest over is!

2. Dear Mr. President (I’m Not Dead, 2006) / What About Us (Beautiful Trauma, 2017)

Als je weet hoe uitgesproken Pink is over haar familie en liefdesleven, is het niet verwonderlijk dat ze ook geen blad voor de mond neemt als het om politiek gaat. In een interview met NPR legt ze uit waar dat vandaan komt:

“I grew up with a Vietnam vet dad and a Vietnam vet stepmom and a nurse for a mom, people that have always been of service. My dad’s nickname is Mr. Cause. I grew up listening to rock and roll and, you know, protest music. And I feel like with songs like ‘What About Us’ and ‘Dear Mr. President’ and even ‘Stupid Girls’, I’m doing my part a little bit.

It’s very clear who I am and what I believe in. I’ve been marching and protesting. And, yes, I could do so much more. Honestly, I could do so much more.”

Dear Mr. President, dat ze uitbracht met Indigo Girls in 2006, is een open brief aan toenmalig president George W. Bush. In de messcherpe songtekst stelt ze hem een aantal (gewetens)vragen, waarmee ze strijdt tegen onder andere zijn beleid rondom de oorlog in Irak, zijn streven om het homohuwelijk te verbieden en zijn beleid rondom dakloosheid.

Dear Mr. President, come take a walk with me (come take a walk with me)
Let’s pretend we’re just two people and you’re not better than me
I’d like to ask you some questions if we can speak honestly
What do you feel when you see all the homeless on the street?
Who do you pray for at night before you go to sleep?
What do you feel when you look in the mirror?
Are you proud?
Dear Mr. President – Pink feat. Indigo Girls

Toen Donald Trump gekozen werd tot president en een fan vroeg of ze haar liedje geen update kon geven, antwoordde ze in een tweet:

“There aren’t words for this shameful person

Ze heeft nooit officieel bevestigd dat What About Us over Trump gaat, maar het lijkt erop dat haar frustratie over de machtigste man van Amerika de inspiratie is geweest voor dit liedje. In de lyrics schreeuwt ze om aandacht voor ‘ons’;

We are searchlights, we can see in the dark
We are rockets, pointed up at the stars
We are billions of beautiful hearts
 

Maar dan richt ze zich tot iemand in het bijzonder:

And you sold us down the river too far

Selling (one) down the river’ betekent dat je iemand verraadt voor je eigen gewin. In het refrein stelt ze een aantal (retorische) vragen:

[Chorus]
What about us?
What about all the times you said you had the answers?
What about us?
What about all the broken happy ever afters?
What about us?
What about all the plans that ended in disaster?
What about love? What about trust?
What about us?

En in de bridge stelt ze zich strijdlustig op:

[Bridge]
Sticks and stones, they may break these bones
But then I’ll be ready
, are you ready?
It’s the start of us, waking up come on
Are you ready? I’ll be ready
I don’t want control, I want to let go
Are you ready? I’ll be ready
‘Cause now it’s time to let them know
We are ready, what about us?
What About Us – Pink

Met ruim 262 miljoen views van de videoclip op YouTube, is haar schreeuw om aandacht wel gehoord. Maar of het ook is doorgedrongen tot in het Witte Huis..?

1. Courage (Hurts 2B Human, 2019)

De nummer 1 in dit lijstje komt van haar meest recente album Hurts 2B Human. Ze schreef het liedje Courage samen met Sia en ik heb voor dit minder bekende liedje gekozen als uitsmijter, omdat het gaat over de grote gemene deler van Pink’s songteksten; moed.

Het vergt moed om een boekje open te doen over je pijnlijke verleden, om de president van Amerika aan te spreken, om eerlijk te zijn over de roerige tijden in je relatie en om voor outcasts op te komen. In Courage kun je lezen dat dat voor haar ook weleens kwetsbaar aanvoelt en juist dat maakt het, wat mij betreft, zo krachtig;

[Verse 1]

I’m walking uphill both ways, it hurts
I bury my heart here in this dirt
I hope it’s a seed, I hope it works
I need to grow, here I could be
Closer to light, closer to me
I don’t have to do this perfectly, yeah

[Pre-Chorus]
Rain, it pours, rain, it pours
It’s pouring on me
The rain, it falls, rain, it falls
Sowing the seeds of love and hope, love and hope
We don’t have to stay, stuck in the way

[Chorus]
Have I the courage to change?
Have I the courage to change?
Have I the courage to change today?
(Oh)
Courage – Pink

In de Pink Beautiful Trauma Documentary praat ze over het thema kwetsbaarheid:

“I think vulnerability is important to me because it’s so difficult, because it’s so uncomfortable. I think the human experience shouldn’t be covered up, I think it should be lived out loud.”

Wat daar wel bij nodig is, is compassie:

“I think empathy is a human necessity. I allow myself and others around me, I can hold space for flaws, and faults and pain and true experience. I see in other people the truth that’s happening and I want them to feel comfortable being that. I want to be like ‘Look, I’m doing it too. I feel like an idiot, I’m scared half of the time.”

Go Pink!!

Ben jij erbij?

Ga jij naar Pink in de Johan Cruijff ArenA Amsterdam, het Malieveld in Den Haag of naar Rock Werchter? Haar shows zijn beroemd om de krachtige vocals, indrukwekkende decors en.. spectaculaire luchtacrobatiek! You’re in for a treat!

Heb je nog geen kaartje? De show op het Malieveld is nog niet uitverkocht, scoor hier je ticket.

Verder lezen

Nog meer achtergrondverhalen over wereldsterren lezen? Eerder doken we in de songteksten van Lady Gaga, Katy Perry, Beyoncé en nog veeeele anderen. Check de links!

💸 Fooitje geven? 💸

Wij houden niet van banners of vervelende reclame, maar wel van koffie! Waardeer je de artikelen van Nolala en wil je ons op een koffie trakteren voor extra inspiratie? Geef ons een Tikkie!

Volg jij ons al?

Like ons op FacebookInstagram of schrijf je in voor de maandelijkse nieuwsbrief! (No worries, no spam! 😇)

 


– Family Portrait is written by  Alecia Moore / Alecia B Moore / Scott Storch / Scott Spencer Storch © Sony/ATV Music Publishing LLC, Reservoir Media Management Inc, 2001.
– Stupid Girls is written by Alecia Moore / Billy Mann / Niklas Olovson / Robin Lynch © Sony/ATV Music Publishing LLC, Warner/Chappell Music, Inc, Reservoir Media Management Inc, BMG Rights Management, 2006.
– Beautiful Trauma is written by Alecia Moore / Jack Antonoff © Sony/ATV Music Publishing LLC, 2017.
– Dear Mr. President  is written by Alicia Moore / William Mann © Sony/ATV Music Publishing LLC, BMG Rights Management, 2006.
– What About Us is written by Alecia B. Moore / John McDaid / Steve Mac © Universal Music Publishing Group, Sony/ATV Music Publishing LLC, Spirit Music Group, Kobalt Music Publishing Ltd., 2017.
– Courage is written by Alecia Beth Moore / Gregory Kurstin / Sia Furler © Sony/ATV Music Publishing LLC, 2019.

📸: Ryan Aylsworth